Jak nás, knihomoly, vidí svět?

6. února 2015 v 15:27 | Marillee |  Téma týdne
Nedávno jsem narazila na článek, který spojuje alkoholiky a knihomoly 19 různými vlastnostmi. Ano, na první pohled se zdá, že se autor trefil do černého, jenomže pojďme se na to podívat společně a společnými silami rozebrat tuto problematiku a naprosto podkopat autorovu myšlenku. Protože v některých věcech s ním opravdu silně nesouhlasím.

Já budu třeba knihomol.


http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2012/01/%C4%8Dl%C3%A1nek2.jpg

1) Za svou drogu jsou ochotni utratit veškerý svůj majetek, dokonce se i zadlužit a dostat do průšvihu.
Nevím, jak ostatní knihomolové, ale já si svoje finance dokážu udržet na uzdě. Žádným shopaholismem mi to tu nezavání a neznám žádného knihomola, kterého by jeho největší vášeň dostala do finančních nesnází. Zas takové absťáky nemáme, ano?

2) Zatímco alkoholik v noci hlasitě chrápe, knihomol usíná u rozsvícené lampičky. Oddělené ložnice s jejich partnery jsou jen jedním z prvním hřebíčků do rakve jejich vztahů.
Nejsem alkoholik a v noci chrápu tak jako tak. Sice ne stále nahlas, ale chrápu. A příteli se to zdá roztomilé. Druhá věc jsou ty lampičky - pokud by příteli vadilo světlo, protože přes něj nemůže usnout, tak si prostě sednu na tu půlhodinku do obýváků a po té půlhodince se vrátím zpátky do postele, ne? Nevím, kdo si vymyslel, že si kvůli čtení snad zařídím novej pokoj, nebo co. :D Nesmysl!

3) Stále vypadají nevyspale a zanedbaně.
K tomu nemusím být ani alkoholik, ani knihomol. Stačí mi být jen mnou, protože já jsem nevyspalá snad od té chvíle, co jsem se narodila. A zanedbanost k nevyspalosti patří, nebo snad ne? :)

4) Kvůli své závislosti jsou nespolehliví a neustále chodí všude pozdě.
Další taková. Říkám vám, tohle s nějakou drogou vůbec nesouvisí. Ano, párkrát jsem přišla pozdě, protože jsem se začetla do nějaké suprové knihy, stejně tak jako jsem přišla pozdě kvůli hraní na pc, kreslení nebo prostě faktu, že jsem přijít pozdě chtěla. A spolehlivost je individuální záležitost, i když bych silně odtušila, že zrovna knihomolové spolehliví budou. Ale nemůžu to určit s jistotou...

5) Jejich závislosti jim vytvářejí paralelní světy, do nichž jsou tak ponořeni, že často vrážejí do lidí, nebo cestují opačným směrem. Nezřídka se jim stává, že v noci místo domů zajedou do depa.
Jó, jednou se mi stalo, že jsem nastoupila do tramvaje a nevšimla si, že 2 zastávky před mojí výstupní má zajíždět do vozovny. Pan řidič nás, ano "nás", dva lidi zažrané do čtení, musel pustit branou, protože si nevšiml, že někdo nevystoupil. Řeknu vám, že by z toho bylo celkem romantické vyprávění ala "Jak jsem poznal vaši matku", kdyby ovšem ten klučina nebyl 14 letý a já nebyla zadaná.

6) Jak po dočtení knihy, tak po vystřízlivění se dostavuje bolestivá kocovina a nutkavá potřeba sehnat si další knihu či láhev.
Ano, ano a ano, s tímhle rozhodně souhlasím. Když máte zrovna čtecí náladu, jakože já ji zrovínka mám, není nic horšího, než když dočtete knihu a nemáte doma nic, co by uspokojilo vaše choutky alespoň na krátkou chvíli, než si seženete pořádný matroš... Bože, tohle znělo hodně feťácky.

7) Jejich sociální vazby se neustále oslabují, takže v pokročilejších fázích závislosti tráví svůj čas pouze s knihou nebo s lahví.
Ne.
Knihomolství rozhodně neurčuje, jaký temperament proudí vaším tělem. Můžete klidně prosedět od rána do večera s knihou v ruce, ale to neznamená, že byste stejně tak neproseděli od rána do večera s lidmi. A nic jako "pokročilá fáze" tu neexistuje. Knihy vás prostě od přirody baví, nebo nebaví.

http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2012/04/miler-lagos-book-igloo.jpg


8) Všude po sobě zanechávají viditelné stopy.
Jako knihomol se ptám: Waat?
:D Jestli by někoho z vás napadlo dobré vysvětlení, nebojte se mi ho napsat do komentářů.


9) Neustále nakupují do zásoby. Nezřídkakdy proto vlastní tolik alkoholu nebo tolik knih, že by to vystačilo na pár životů dopředu.
Jo, to souhlasí. Ono stačí, když jednou nepokryjete čtecí rychlostí vaši nakupovací rychlost a už jste v skluzu a je to všecko v háji. Nejprve je těch nepřečtených knih jen pár, později číslo přesáhne dvě cifry a někteří se dokonce musí stydět za celou knihovničku plnou knih, které si sice koupili, ale už neotevřeli.



10) Na svou obsesi myslí prakticky neustále.
Tak napůl. Pokud zrovna natrefíte na dobrou knihu, myslíte na ni neustále, protože ji POTŘEBUJETE číst. Potom, co ji dočtete, jste nabušeni takovou energií, že znovu POTŘEBUJETE něco číst. Takové chvíle jsou nejhorší, protože opravdu na čtení myslíte skoro při čemkoliv, co zrovna děláte. :D

11) Na párty, rodinné oslavy, ale i na rande nebo k zubaři chodí vždy "připraveni". Co kdyby to na ně náhodou přišlo?!
No, ano. Nebo se snad mám v čekárně nudit a vystačit si jen s blbými časopisy a Agátě Hanychový... Nebo o kom se to vlastně dneska píše?... Kniha v tašce je samozřejmostí!


12) Jejich největší noční můrou je to, že by neměli co pít nebo co číst.
To vážně ne. Mojí největší noční můrou je, že bych neměla kde spát. Protože postel je pro mě osobně důležitější než čtení. Neboť bez postele by nebylo čtení. A spousty dalších věcí, jelikož 75% mého života se v tomto období odehrává jenom v posteli - ne, nemyslím nějaké úchylárny, ale v posteli jím, učím se tu a právě tu píšu i tenhle článek. Takže tak, postel!


13) Bez své drogy nemohou usnout.
Že bych nemohla usnout, to zase ne. Ale ráda si počtu, když na to mám chuť. Čímž se liším od alkoholika - ten už tu chuť ani necítí.

14) Jsou schopni obětovat své závislosti klidně celou noc, bez ohledu na to, jak náročný den je čeká.
Pár takových lidí znám a ironií na tom je, že to zrovna nejsou žádní knihomolové. Prostě jen natrefili na knihu, která je hodně oslovila a nedala jim pokoj, dokavaď ji nedočetli. Mně se třeba nikdy nic takového nestalo, nerada čtu do únavy, protože pak z toho buď nic nemám, nebo před posledními 50 stránkami, v tom nejlepším rozdejzdu, knihu samou ospalostí zaklapnu a další den to dočtu a je to takové... Chápete, ne? Raději si nechávám od konce větší odstup, abych si jej pak vychutnala celistvý a naplno. :)


15) I když vědí, že jim jejich závislost komplikuje život, nechtějí na ní nic měnit.
Nekomplikuje. Zlepšuje! A ano, nechci na tom nic měnit. ^^

16) S množstvím roste chuť.
Ano. Čím víc vlastníte, tím víc chcete. Tohle neplatí ani tak na knihomoly jako na lidstvo obecně.

17) Pro oba dva případy je jedinou účinnou léčbou doživotní abstinence.
Děda byl alkoholik a má od svojí partnerky povolené jedno alkoholické pivo ročně. Takkže jakápak doživotní abstinence. Jenom pevnou vůli to chce a jste vyléčeni! A proč vůbec abstinovat od čtení knih? Vždyť to nikomu neubližuje.

18) Svět se s nimi stále točí.
Mám chvilky, kdy se se mnou svět točí, ale to bych pak mluvila spíše za stranu alkoholiků... :D S knihou se mi točí jedině ve chvíli, kdy jsem přečetla najednou moc, neuvědomím si to, a bleskovou rychlostí se zvednu z postele. Nejenže v tom hraje roli tlak krve, ale také fakt, že jsem se v tu ránu probudila do reality, a tak to můj mozek mírně nezvládá.

19) Knihomolové jsou většinou alkoholici.
Tak na tohle nemám upřímně jak odpovědět. Snad jen, že mi to silně připomíná citaci (snad mýho táty?):
"Člověk musí být trochu magor, aby byl umělec".



Tak jsme se dopracovali k úplnému konci. Jak jste si všimli, některé body doopravdy nedávaly smysl, jen u pár jsem musela dát autorovi za pravdu.


Ráda bych si přečtela vaše názory či historky na některé body!
Souhlasíte s 19. bodem?


 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Knihomolové jsou většinou alkoholici

Ano
Ne

Komentáře

1 Luné Luné | Web | 6. února 2015 v 15:40 | Reagovat

"Člověk musí být trochu magor, aby byl umělec" - mluví za všechno :)

2 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 6. února 2015 v 15:44 | Reagovat

S citací souhlasím, s bodem nikoliv. Docela by mě zajímalo, kdo ten list sestavoval, protože mi přijde, že ten člověk žije v podivně zvráceným světě, nebo viděl knihomola jenom když projížděl vlakem a shodou okolností míjel lihovar.

3 Cherry Angela Cherry Angela | Web | 6. února 2015 v 16:34 | Reagovat

Poslední bod byl nejlepší... Jasně, všichni knihomolové jsou alkoholici. Zvlášť my, dětští knihomolové. :D

4 Scribbler Scribbler | Web | 6. února 2015 v 17:21 | Reagovat

Knihomolové alkoholici teda nejsou. Když máš knížky, alkohol vážně nepotřebuješ. :-)
Jinak citace je vážně pravdivá. Pohybuju se v prostředí, které je plné stejných bláznů jako jsem já, většinou výtvarníků. A žádný z nich není úplně normální, ale to je na nich to nejlepší.

5 Marillee Marillee | E-mail | Web | 6. února 2015 v 17:27 | Reagovat

[1]: :-)

[2]: :D Ano, asi takhle na to přišel.

[3]: Hehe. :-D Já hlavně nechápu, kde na to pan autor přišel. Protože alkohol je to poslední, co si pod "knihomolstvím" vybavím.

[4]: Jo, citace se taťkovi povedla. Snad ji ještě nikdo před ním nevyslovil... :-D

6 TlusŤjoch TlusŤjoch | E-mail | Web | 6. února 2015 v 18:43 | Reagovat

Nelze nežli říci slovy staré židovské anendoty:
"Zkusl jsem obojí, ale nedá se srovnat."

7 Soňa K. Photography Soňa K. Photography | Web | 6. února 2015 v 19:35 | Reagovat

Jako sice nejsem nějaký extra knihomol, ale když chci a začtu se do knížky a jen tak se jí nepustím. Ano, mám pár chvil, kdy nečtu, ale to je většinou tak, protože to nestíhám a musím se třeba učit na zkoušky. Teď mi skončilo zkouškový a už se hrozně moc těším, až se začtu do knížky, kterou mám rozečtenou a pak se začtu do nových knížek, které mám nakoupené a nebo jsem je dostala k Vánocům :)

8 Blanka Blanka | Web | 6. února 2015 v 20:44 | Reagovat

Přijde mi, že body psal nějaký analfabet, který knihu držel v ruce možná tak jednou :D

Jinak povedený článek :-)

9 Ivana Ivana | E-mail | Web | 7. února 2015 v 0:31 | Reagovat

"Kniha v tašce je samozřejmostí!" Pod tohle bych se klidně podepsala.

10 Cherry Angela Cherry Angela | Web | 7. února 2015 v 15:10 | Reagovat

[5]: Jo, to mě taky. ;D Možná byl sám jak knihomol, tak alkoholik. :-D

11 Marillee Marillee | E-mail | Web | 7. února 2015 v 15:21 | Reagovat

[6]: Něco podobného mi určitě kdysi řekl děda. Je to trefné. :-)

[7]: Tak ať ti to hlavně vyjde! :-) Příjemné počteníčko! ;-)

[8]: Díky, taky mi to tak přijde. :-D

[9]: Myslím, že ten seznam podpisů by byl dlouhej. :-D

[10]: To by těžko sepsal takovou hrůzu. :-D Možná jen díky tomu alkoholismu...

12 Vlasta Vlasta | E-mail | Web | 8. února 2015 v 10:15 | Reagovat

Souhlasím spíš s tvými poznámkami než s autorem těch faktů. :-D

13 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | Web | 8. února 2015 v 18:03 | Reagovat

Spíš mi to připadá jako nenápadný začátek, jak lidi přinutit, aby přestali číst úplně a kupovali jenom Blesky. Otázkou zbývá - proč?? :-)

14 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 8. února 2015 v 19:40 | Reagovat

Nevím, kde jsi takový článek našla, přijde mi docela divný přirovnávat knihomoly k alkoholikům, ale tak co.
Já si myslím, že jsem knihomolem docela dost. Ale zadlužit se v dnešní době kvůli knihám snad není možné. Při té ceně kolik knihy stojí by i největšího idiota napadlo, že to je hodně a proto je dobré navštěvovat knihovny (průkazka mnohdy nestojí do určitého věku nic a potom jde jen o mizerný poplatek). A Levný knihy a antikvariáty taky nejsou k zahození.
Já třeba hluboko do noci vůbec nečtu (spím). Neumím si to představit, že bych nespala, ale znám ty typy, co čtou klidně přes celou noc :D
Co se týče chození pozdě a nepozornosti, jsem toho názoru, že kniha dokáže člověka sice zabavit, ale ne snad natolik aby nevnímal. Tedy tak to mám aspoň já ;)
Ukojení choutek znám, naštěstí mám plno knih doma a několik průkazek do knihovny. Navíc se vedu seznam knih, které si chci přečíst a cestou to mívám velmi často do Levných knih, takže s těmi absťáky není problém
Souhlasím s tím, že s vrozenou láskou ke knihám se člověk narodí, nemusí se během života sice projevit, když není potřeba ukojována, ale lidi, které nebaví číst i když mají kolem knih plno, tak prostě nečtou. Je to hrozně smutné.
Viditelné stopy? Možná záložky ;)
S jídlem roste chuť- já mám někdy pocit, že čím víc toho přečtu, tím jsem hloupější a zmenšuje se mi slovní zásoba ;) takže čtu ještě víc, abych se sebou něco udělala.
S bodem 19 nesouhlasím, kdo střízlivý by byl schopen číst (a knihu nepozvracet) a přitom vnímat text?

15 Marillee Marillee | E-mail | Web | 10. února 2015 v 15:27 | Reagovat

[12]: Ještě aby ne, co bych si o tobě pomyslela! :D

[13]: Nebo chodili na takovéhle podobné web portály a klikali jim na reklamy. Tím jsem zodpověděla tvoje "proč". :-D

[14]: Záložky vůbec nepoužívám. Většinou tou knihou prolítnu tak rychle, že ji ani nepotřebuji. :-D
A s tím, že si přijde člověk hloupější, souhlasím! Protože já čtu celkem hodně, ale moje češtinářka si myslela pravý opak. Celkem mě to urazilo... :-D
Jinak máme dost podobné názory ohledně většiny bodů, jak tak koukám. :-)

16 Nami Nami | Web | 26. února 2015 v 21:53 | Reagovat

Přesně jsi vystihla moje myšlenkové pochody (až na pár drobností) u čtení podobných seznamů :D Osobně mi alkohol vůbec nechutná, takže tak :)

17 Marillee Marillee | E-mail | Web | 26. února 2015 v 21:56 | Reagovat

[16]: To jsem ráda! :D Mně třeba alkohol nevadí, ale rozhodně ho nespojuju s knihami.

18 Sayuri-hime Sayuri-hime | Web | 7. března 2015 v 23:53 | Reagovat

Zajímalo by mě, kdo ten seznam vymýšlel. Nevím, zda bych se označila za knihomola, ale je fakt, že knihy miluji. Přesto vždy chodím včas a ještě s časovou rezervou. Knihu si koupím tak jednou za dva měsíce. Když na ni nemám, tak si ji nekoupím a hotovo. A i kdybych vrážela všechny peníze do knih, tak je to pořád lepší, než je vrážet do oblečení či kosmetiky. Alkohol nepiji, možná tak jednou za půl roku si dám skleničku vína. Pokud jde o doživotní absenci, tak nevím, jak tohle někdo může napsat. Pokud číst knihy a tím cvičit svůj mozek, zažívat nová a nová dobrodružství znamená být závislí, tak "závislákem" s potěšením budu.  :)

19 Vojta Vojta | E-mail | 2. listopadu 2015 v 23:18 | Reagovat

Docela vtipné. Právě autor původního článku by měl začít číst, aby se mu trochu rozšířil rozhled. Jinak bych rád podotkl, že čtení s pivem není úplně na škodu. To ale řeším elektronickou formou, protože bych byl nerad, aby mi knihy zaváněly po hospodě. Jinak mám ještě pocit, že když ostatní lidé vidí někoho veřejně číst knihu a ne časopis, tak ho začnou vnímat jinak. Do té doby hodnotí takříkajíc "knihu podle obalu" ;)
Uvedu přímo svůj případ: Chodím v černém, mám rád metal a mám dlouhé vlasy. Hodně. Onehdá v čekárně u lékaře jsem tak seděl za přítomnosti několika důchodců a individua s prázdným výrazem a patkou na ostrůvku (což je mimochodem dnešní trend, který vážně nemám rád), jak si mě už tradičně měří. A to jsem na sobě měl "slušnější) tričko. ;) Jak překvapené byly jejich výrazy, když jsem vytáhl kafkovu Parapsychologii. :D Já také pochopitelně nosím pořád knihu u sebe. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
***Veškeré obálky a anotace na tomto webu stahuji z
pokud ovšem nejsou z vlastního či jiného zdroje.
K filmům používám obrázky z ČSFD.